donderdag 3 oktober 2013

Strandjutter

Blif me roepen. Je schouders. Ik krijg nooit genoeg denken. Ik kijk in het glas. Diep verlangen. Nooit genoeg. Ik spreek. Blijf je roepen. Schreeuwen over zee. 

Ik zwem bij nacht. In de kille lucht. De nacht is stil. De nacht is een foto. Een beeld. Een licht aan de horizon. Een schip. Het water is kil. De maan is fel. Ik voel me onzeker. De jaren gleden voorbij als ik door het water. De einder komt niet dichterbij en ik zie het strand niet meer. Ik verberg de maan en verdwaal. Ik zwem bij nacht. Ik vertel. Ik dacht je te kennen. Jij dacht mij te kennen. We zwemmen in de nacht. De nacht zwemt om ons heen. We ademen licht.


Meisje dwaalt in mijn hoofd. Ik ren ze achterna. Het water spat op. Mijn kleren nat en koud met bleke vlekken van het zout. Geen verrassingen. De zonde. Mijn longen vol water. Het regent vandaag. 

Het regent vandaag. Alleen op het strand. Te week om op te staan. Ik ben zeiknat en bibber. De regen loopt als ratten over me heen. Beschavingen vergaan. Iemand vertelde me. Ik zeil weg. Ver weg. Nooit meer rennen. Het regent vandaag. Nooit meer dronken van eenzaamheid. De wereld draait. Ik zeil weg.
Ver weg. De zee is groot.

Daarna geef ik op en alles weg. Ik heb alles genomen. Eerst. Daarna geef ik alles op. De zee neemt en ik zwem. Ik droom van zwemmen. Ik zwem in dromen. De zee is zilt. De zee is zout. De zee is verzengend. De zee zegent. De zee eindigt aan de einder. Ik begrijp dat wel. Ik zie het ook. Blijf me roepen. Schouder aan schouder. Fluister me. 

Mijn ziel. Ingebonden. Ingesnoerd. Monddood. Ik lijk een ziekte. Je ademt me en sterft. Ik waai je aan. Ik steek de oceaan over en land in je beschaving. Ik ben een engel. Ik moet je langzaam opvreten. Ik verteer je. Ik ben de zee. Ik ben het strand. De wind. De wolken. De einder. De hemel. Mijn ziel verpakt in prikkeldraad. Ik ben een fractie tijd. Een eeuwigheid.

Ik ben een gelijktijdige wereld. Ik spin en val en draai je wereld ondersteboven. Je spint en draait mijn wereld ondersteboven. De dagen binnenstebuiten. Je wikkelt mijn ziel in zeewater. Je spreekt in het breken van de golven op het strand van verlangen.

Verzonden vanaf mijn BlackBerry 10-smartphone.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten