zondag 20 januari 2013

Boerken en de Vrije Wil

"Was dit je vrije keuze?" vraagt iemand aan Boerken, wijzend naar de stallen en de mesthoop en de weides, "Al dit gezwoeg in weer en wind, elke dag weer opnieuw. Nooit eens in de ochtend in je nest kunnen blijven liggen en foert denken."
Boerken haalt de schouders op en zegt dat weinig in het leven vrije keuze is want dat je er meestal in rolt, zoals Zakenman in de rol van schurk zonder geweten en Knorpot in de rol van ex-gewetenloze die zich nu de ziel schoonwast in cynisme en Dichter in de rol van schrijvelende treurwilg en Meisje in de rol van Elfje dat praat met het geluid van dunne vlokken die in verse sneeuw vallen en Filosoof in de rol van denker over het leven en de dood en alles wat daartussen zweeft en Buurmans in de rol van buurman. En dat eens je in die rol zit, je wel altijd de vrije keuze hebt er uit te stappen.
"Ik kan stoppen met het boeren", zegt Boerken. "Dan ben ik gewoon niet langer Boerken. Misschien wordt ik dan wel Landloper of Stroper of Niemand of Schaduw. Maar voorlopig denk ik dat ik Boerken blijf zolang ik leef en daarna."

Buiten valt dunne sneeuw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten