dinsdag 8 maart 2011

Doos in de garage

Ik heb lang niet geschreven. In de garage heb ik een doos geopend. Daarin zitten schrijfsels van me. Geschreven tussen 1980 en 1985. Verhalen. Bedenkingen. Pogingen tot poëzie...
Het valt me op, dat ondanks al die jaren zonder schrijven bepaalde woorden en beelden gebleven zijn.
Zee
Steen
Schaduw
Licht
Donker
...
Het valt me ook op dat het witte blad me nooit heeft afgeschrikt. Ik ging achter de schrijfmachine zitten en begon te ratelen. Takketakketakke. De woorden kwamen en vormden zinnen en soms ontstond iets dat zin had, meestal echter niet. Complete nonsens. Een aap die woorden tikt en dan maar hopen dat uit die willekeur een meesterwerk ontstaat.

En toch.

Ik ben in die hoop wat verschraalde papieren beginnen lezen en ben blijven lezen. Sommige inzichten waren pril. Andere opvallend accuraat. En nog andere ongelooflijk visionair. Ik schreef over zaken die nog moesten gebeuren, ruim 20 jaar later. Ze staan er. Op papier. Ontstaan uit willekeurig naast elkaar plaatsen van woorden en zinnen en gedachten.

Het heeft geen betekenis en ik zoek er ook geen. Ik zoek er net geen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten