zaterdag 8 juni 2013

Groen is groen verdomme

Knorpot komt binnen zwaaiend met iets dat hij geprint heeft en hij gooit het op tafel en zegt "kijk, daarom denken we dat Stil Meisje een andere taal praat." 
Dichter kijkt ernaar en trekt de schouders op. "Dat heeft met man of vrouw geen kloten te maken", zegt hij grof en hard. Dichter kan best hard zijn als hij denkt gelijk te hebben en als hij denkt geconfronteerd te zijn met de one-liners of eenvoudige modelletjes die domme mensen wel eens bedenken. Dan wordt hij grimmig dan een wolf en giftiger dan een pofadder en sluwer dan een vos die om een kippenhok sluipt. 
"Rechts staat voor de Dichter, de mensen als ik. Wij zien scherper, we kijken in beelden, in details, in delen, in de samenhang der dingen. Wij catalogeren niet, gooien niet alles in eenvoudige hokjes. Precies wat dit prentje al te eenvoudig doet. Ken je veel vrouwen die in zoveel kleuren denken? Ik ken er een paar. En ik ken ook mannen. Rechts de Dichters en links dus 99,9% van de mensen. Zoals gij, stomme Knorpot. Ik denk dat Boerken, omdat hij boer is, denkt als een Dichter."
"Links, bedoel je?" zegt Knorpot cynisch. "Ge kent links en rechts niet eens uit elkaar. Net zoals ge de dt-regels niet kent."
Dichter kijkt Knorpot aan en de hemel kleurt als houtskool in zijn ogen die de kleur hebben van het diepste regenwoud. "Daarom ben ik een Dichter, oude zagevent. Links en Rechts zijn slechts hokjes. Die interesseren me niet. De wereld is een oceaan."
Knorpot neemt grommend het blad van tafel, kijkt er nog eens naar en mompelt: "Groen is toch groen, verdomme, waarom het zo ingewikkeld maken?"


Sent via BlackBerry offered by Proximus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten