zondag 27 mei 2012

Schrijven is tijd stelen

Hoe schrijf je dat toch allemaal vragen ze me soms, en dus moet ik wel een keer antwoord geven. Het is makkelijk, schrijven. Je neemt een blad papier en iets om te schrijven, of beter, een pc, of een tablet, of liefst van alles mijn Blackberry, omdat het ritme en de snelheid waarmee ik daarmee woorden vormen kan, precies in tune is met 'het gebeuren'.
Het gebeuren is de chemie van het schrijven. Ik schrijf personages en eens die er zijn, lijken die over te nemen en vormen hun verhalen en gebeurtenissen zichzelf en moet ik alleen noteren, slaafs en luisterend. De dingen gebeuren gewoon. En het ritme daarvan, vang ik het beste met de Blackberry.

Schrijven is alleen een kwestie van tijd maken. Je steelt tijd van alles en iedereen. de personages sluipen in je leven. in je geest. Je denken. Ze smeken om geschreven te worden. Hun verhalen borrelen en bruisen en rijpen en gaan etteren of rotten als je ze niet snel genoeg schrijft, of ze worden als een berg vol lava die uit elkaar knalt en je leven verwoest. Schrijven is tijd stelen. Net als lezen, aan jullie zijde van deze wereld. ook daarbij past een Blackberry. Die is altijd beschikbaar en daarop kan je snel een paar minuten stelen, een aantal zinnen vormen, een flard gedachte of verhaal in woorden vangen.

Schrijven is tijd stelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten