dinsdag 14 mei 2013

Appelmoes

"De tijd is een grote vette brij appelmoes", zegt Knorpot. "Ik heb geen talent voor tijd. Vraag me welk jaar we zijn, welk seizoen, welke maand of dag en ik antwoord aarzelend en onzeker. Ik moet dat reconstrueren. Het gebeurt niet vanzelf. 
Vraag me dingen op een tijdlijn te zetten en ik sla tilt. Ik ken vijf dimensies: nu, straks, later, pas geleden, lang geleden.
Voor plaatsen echter, heb ik een ijzersterk geheugen. Die graven zich diep in mijn ruggemerg. Daar verbind ik ze met gebeurtenissen die niet in de tijd te plaatsen zijn, maar enkel in de fysieke context. Ik kom op een plek en de emoties die daarbij horen, zijn er meteen. En omgekeerd kan ik elke babbel, elke emotie, elke herinnering koppelen aan de plek waar ik was."
Dichter luistert en knikt en zegt dat hij net zo is. Geen talent voor tijd. Dat tijd saai is en plaats niet.


Sent via BlackBerry offered by Proximus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten