vrijdag 14 januari 2011

Samen de wereld veroveren

Ik ben op zoek naar 3000 bezoekers per maand, en we zijn goed op weg. En daarna gaan we met zijn allen samen de wereld veroveren en die wereld en zijn inwoners de rechtvaardigheid, vredelievendheid en diepe warmte terug te geven. Ja toch.
En dat van een cynicus.

LT zei vandaag dat we soms het pessimisme van het verstand en inzicht moeten combineren met het optimisme van de wilskracht en de passie en de blinde liefde zeker.

Ik las vandaag over een prototype van een sportauto die aangedreven wordt door 4 elektromotoren en gasturbines die elektriciteit opwekken.

Op facebook, old people looking for old friends, vond ik een maatje voor het leven terug, die ik in ruim 30 jaar niet gezien of gehoord had en met wie ik amper een schooljaar in de klas heb gezeten en dat is dus niets. Want het onderwijs probeert allerlei te doen met opgroeiende volwassenen, wat meestal mislukt en zeer zeker tot het afleren van de meest belangrijke vaardigheden zoals creativiteit leidt, maar veel tijd om je medeleerlingen te leren kennen is er niet.
Maar mensen met een hoek af, dat klikt meestal. En ik denk ook dat we bij elkaar al ontdekten dat we geen van beiden echt bestemd waren tot een heel normaal leven, wat, achteraf bekeken, bij hem beter is gelukt dan bij mezelf. Hij woont, geheel volgens de verwachtingen in Zuiderse oorden en leidt een leven van liefde, passie en doet voornamelijk zijn eigen ding. Respect.

En nu gaan we al deze losse flodders samen breien. Die ouwe bekende herinnerde me er aan dat ik in plaats van de les te volgen, iets wat ik nooit gedaan heb, want langer dan tien volle seconden naar iemand luisteren is me erg lastig, voortdurend en onophoudelijk schreef en tekende en dat ik een motor had ontwikkeld op water, een soort perpetuum mobile. Ik herinner me dat. Het fijne aan een perpetuum mobile is dat het niet werkt, want wrijving en energieverlies zijn nu eenmaal onvermijdelijk. En elektrische auto's en gasturbines, lieve mensen, zijn ecologische nonsens, neem dat van me aan. Het is gigantische greenwash en niets meer dan MBS, Marketing BullShit en ik kan het weten, want ik ben een marketeer in hart, nieren en bankrekening.

Die marketeer in mij zegt dat ik regelmatig een nieuw stukje moet schrijven om aan die 3000 bezoekers te komen, wat ik bij deze doen, schrijvend over watermotoren en waterstof en greenwash en ouwe vrienden en het pessimisme van hij die inzicht heeft. En met die meer dan 3000 gaan we de wereld veroveren, en wie dat niet geloven kan is een wolf in schaapsvacht en mist het positivisme van de wilskracht en de passie en het blinde geloof. En de liefde.

Ergens in de hemel laat God een scheet en een paar duizenden vogels vallen dood uit de lucht en niemand ziet dat als een bewijs van Zijn bestaan. De 3000 kijken niet om en gaan door. De wolf huilt. De lemmingen hollen zich te pletter met vele duizenden en het hoort bij hun natuur net zoals mensen opduiken in Plopsaland en vrijwillig in de file gaan staan naar zon aan zee. Ik kijk er naar. Niet omdat ik niet mee wil doen, maar omdat ik er geen talent voor heb. Net als hij-in-het-zuiden.

In Sint Petersburg, een van de mooiste steden van de Wereld, vallen dodende ijspegels op onschuldige kinderen en lekken de daken. De Dender staat gezwollen met water. Ik zit in een luie zetel en tik woorden. In 2020 valt de passie op een woensdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten