dinsdag 25 januari 2011

Wijn en bier

Van een goeie vriendin van me, aan wie ik alles mag en kan vragen over wijn, krijg ik regelmatig stevige en bruikbare, klare tips. Ik koop blind wat ze me aanbeveelt. Vertrouwen heet zoiets. Mooi begrip. En mooie drive.

Nu en dan als ik op restaurant ben, en dat overkomt me wel eens, en ik niet echt goed weet welke wijn te kiezen en waarom en vooral, wat erover te vertellen, stuur ik haar een sms of een e-mail en meestal komt het antwoord dan snel, langs dezelfde weg. Nu ze een trendy iPhone hanteert, zijn de antwoorden langer en fijn om lezen. Ik maak alleen gebruik van haar on-line adviezen als ik in het soort gezelschap ben waarbij de juiste en gefundeerde keuze indruk maakt en waar ik dat juiste zetje kan gebruiken in waar ik die avond op jaag. Meestal een deal. Of een eerste stap in die richting.

Maar meestal kan ik ook ontspannen kiezen. En hoef ik geen hulplijn. Voor die omstandigheden, heeft ze me na een horseball wedstrijd, terwijl we met beider gezinnen zaten na te kaarten, een vuistje tips kado gedaan.

We dronken Duvel en praatten over wijn en paarden en kinderen en de rijkdom van het leven, en ik kreeg wijnadvies. Hoewel de Duvel rijkelijk vloeide, herinner ik me wel degelijk redelijk goed wat ik toen geleerd heb.

Het uitgangspunt was eenvoudig. 'Hoe kies je een goeie wijn van max 30€ zonder sommelier?' Vooral, denk ik dan, hoe kies je vooral veilig en liefst niet verkeerd? Het grote probleem, zo vertelde ze me, is dat te veel leveranciers treuzelen met hun stocks en dat wijn bovendien zelden goed bewaard wordt in restaurants. En dus is de vuistregel: ga niet voor oud.

De tips, nu?

'Wit: ga voor 2009. Punt. Idem voor Rood eigenlijk. Was een uitstekend jaar in bijna heel Frankrijk. Wel vragen die 2009 wijn lichtjes te koelen. (ik knik en noteer in mijn hoofd).
En Rose? Vanaf maart resoluut gaan voor... 2010.'
Het was allemaal uitvoeriger, maar ik ben lui van nature en mijn geheugen is kort. Ik onthou graag alleen de essentie.

En tenslotte volgde haar afsluiter, die bijna klonk als een spreuk aan de muur: 'Liggen de flessen gestapeld langs de haard, bestel dan bier.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten