dinsdag 15 februari 2011

Meanderende Schelde, de Durme en de metafoor

Onderweg door de brede oranje dreef van Antwerpen naar Gent. In Hamme verlaat ik de lichtstraat van hoge snelheden op asfalt. Weinig auto's en dus rij ik veel te snel. De coyote waakt. Hoop ik. Het is 5 graden. Het regent. Alweer. Op de teller staan reeds 44.000 km. Ik rij Zuidwestelijk en de regen slaat tegen de voorruit. Het is halftien en de dag was gewoon een dag als een andere.

De lichtende dreef kronkelend als een meanderende Schelde.

Daarna het donkere gat in tussen Elversele en Dendermonde. Eesrt passeer ik de mooie Durme aan de Mira-brug. Daarna de Schelde aan de Vlassenbroek-

brug. Over donkere wegen in de Dender-Schelde vallei. Tussen lelijke huizen en lintbebouwing en baanwinkels met lelijke reklameborden en industriezones waar weides zouden moeten zijn en boerderijen.

De straten en het lelijke Vlaamse landschap als metafoor voor de dag. In de kille regen.
Ik rij de snelweg af. Rechts Hulst. Links Dendermonde. Ik ga links.

Zo was mijn dinsdag. Als de weg naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten