dinsdag 15 februari 2011

www.God.com

De wereld binnen handbereik: je opent je PC en de wereld ligt aan je vingers, niet voeten.

Met webcams kan je overal ter wereld de gang van zaken bekijken. Op de meest onmogelijke plaatsen staan camera's door wiens lens iedereen kan kijken wie maar wil. Meestal is er geen bal te beleven, dat wel. Er liggen, hangen en lopen een paar mensen door het beeld, een auto rijdt af en aan, op zee vaart een boot langs, golven rollen over het strand, wolken glijden voorbij. Soms valt er best iets interessants te beleven. Maar de kans dat je het zie is klein. Beseffen mensen dat ze constant te zien zijn? Door iedereen die wil. Willekeur.

Tik straat en huisnummer van om het even wie en kijk in hun achtertuin. Niet live. Dat klopt. Nog niet. Je ziet de grootte van hun huis, je ziet het zwembad in hun tuin en het tuinhuisje.
Je gaat naar weer-sites en weet hoeveel graden het s, om het even waar ter wereld, en of het waait en hoe sterkt en of er regen valt en hoeveel.
Je belt met mensen aan de andere zijde van de wereld en hoeft niets te vragen. Je opent je PC en zegt: "Mmm, niet zo best weertje daar. Ik zie dat er dikke wolken hangen boven de zee en de eilandjes daar in de verte. dikke donkere grijze luchten. Ik zie wind in de palmbomen. Zo'n 17-18° zeker? Niet zo best. Niemand op het strand bijna. En meestal flink gekleed. Halloooo...."

Vroeger, toen ik jong was en de dieren nog maar net weigerden nog langer de mensentaal te spreken, was het spannender. Je schreef brieven, geen e-mails. En het antwoord kwam een week later. Ontdaan van de actualiteit en daardoor zoveel indringender. Je had geen gsm. Je draaide een telefoonnummer, op een afgesproken uur, van vast toestel naar vast toestel. En dan vroeg je naar het weer en de omstandigheden en wat er te zien was. Nu klap je je PC open en je ziet en weet alles en je wordt er niet gelukkiger door.

Ik kijk even hoe het is langs witte stranden en sluit de PC. Ik kijk naar buiten. Witte wolken zonder duidelijke rand en hier en daar plukjes blauw en lichte wind, want de takken wiegen zacht heen en weer. Straks voel ik wel even hoe warm het is. Ik schat een graad of 10. Zoiets.

God is niet dood. God heet www.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten