woensdag 5 december 2012

Knotpot en God

"Ik herinner me", zegt Knorpot, Duvel drinkend als was het limonade,"Dat in het eerste leerjaar wij een leraar godsdienst hadden. Het woord godsdienst. Kun je je dat voorstellen? Je kon kiezen: Zedenleer. Dat was iets voor die 2-3 ketters in de klas die alleen maar dingen leerden over sex sex en sex, terwijl de 27 anderen, "God dienden." Ik was bij de meute. Mijn ouders waren verstandige mensen, maar ik diende in God te geloven en in het Eeuwig Leven en Schuld en Boete en het Vagevuur en de Hel en Schuld en Zonde en Boete. Hadden ze al die jaren wijsheid verworven om hun kinderen te laten geloven in schurftige sprookjes. Soit."
Knorpot haalt diep adem, gaat naar de keuken en opent een Duvel en giet die in het Duvelglas en spreekt.
"Lang Leve de Duvel. Ik heb die onzin als kind nooit kunnen geloven. En ik herinner me dat in dat eerste leerjaar wij het geweldige verhaal kregen dat Jezus aan het kruis genageld werd. Omdat zijn vader dat zo wilde. Opdat wij mensen verlost zouden worden. Als ik op zaterdag honger heb en frieten ga halen, denk ik vaak: God, verlos deze mensen. Maar soit, dat was het niet. Jezus hing aan het kruis te sterven omdat zijn almachtige pa die de zon en de aarde en de oceanen en de kakkerlakken had gemaakt en Eva en sex, dus en het daarna had verboden omdat hij het zelf niet hebben kon, en haar ook niet, dat die almachige dus, besloten had dat zijn onnozele zoon sterven moest, gemarteld en wel, om ons, mensen te bevrijden. Pervert, dacht ik. En de leraar vertelde dat er naast die arme Jezus nog twee mensen aan het kruis hingen dood te gaan. Ik vond er niks aan. De ene vroeg vergiffenis en de andere niet. En ik dacht: so what? Al sprak ik nog geen Engels. Soit. Soit. Soit. Ik denk dat ik toen de keuze maakte. Of ik word Katholiek en Paus en ik stop deze nonsens. Of ik word niet Katholiek. Ik besloot al snel dat je om Paus te worden Latijn moet kennen en Italiaans en behoorlijk corrupt moet kunnen zijn en politiek onderlegd. Ik bezit twee van de eigenschappen, maar was te lui om Latijn en Italiaans te leren."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten