zondag 30 december 2012

La crow, The Book en het lot van de Dichter



Dichter herschrijft een tekst en verandert het perspectief en draait de rollen om en Knorpot die het leest, gromt dat Dichter niet eens ooit drie dagen in Rome was en Dichter lacht stil en onmerkbaar en droevig en zegt dat wat hij schrijft universeel is, dat dat het eenzame lot is van de Schrijver, de Dichter, van ieder die de Levens schrijft van zichzelf en de mensen die met hen dit Leven leven en die hij ontleedt en genadeloos omzet in woorden en zinnen en verhalen die door iedereen gelezen kunnen zorden en Dichter prevelt dat hij daarom altijd eenzaam is en opgejaagd door het Leven.
'Dat is van Sheryl Crow, he', zegt Knorpot, 'Je weet dat ik ooit een nacht met haar door Brussel zwierf omdat dat moest van de platenmaatschappij en we maar niet tot rust kwamen en geen plek vonden die ze fijn vond en we uiteindelijk te veel Bourbon dronken in de bar van het hotel en dat ze me klein leek en niet echt mooi en onprettig.'
Dichter kijkt Knorpot aan en knikt en zegt maar niet dat hij dat verhaal nu al voor de dertigste keer hoort en dat hij het ondertussen wel gelooft.

"The Book"

Je hebt mijn boek gelezen
en je vindt het vreemd
dat ik het Meisje kende en Haar Wereld,
te goed zelfs.
En je wist niet dat
door me je hand te reiken
je neergeschreven zou worden
tot partjes versneden
en zou worden gedeeld
in de handen van vreemden.

Drie dagen in Rome
Ik ben alleen en
ik zal me altijd
die drie dagen
in Rome
herinneren.

Nooit meer daarna
zag je mijn gelaat.
Ik had pen en papier bij me
en ik verspilde geen tijd
en geen woorden.
Ik ben een voyeur,
een dief van de ergste soort:
ik gebruikte wat gebeurde
om alles te schrijven
wat was
tussen jou en mij

Drie dagen in Rome
Je bent nu alleen en
je zal je altijd
die drie dagen
in Rome
herinneren.

En wat krijg jij?
Kan jij je wreken?
Terwijl ik alles bloot leg
zonder aarzelen
hoe het eindigde toen.
Soms gebeurt het gewoon
en soms leren we
per ongeluk
dat de liefde die
we eens beleefden
niet ongedaan
gemaakt kan worden.

Drie dagen in Rome
Je legde je hart open
Je opende je ziel
jij alleen
Ik zal me altijd
die drie dagen
in Rome
herinneren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten