maandag 25 februari 2013

Woordenloos

Dichter is een oude Ziel, wat niet wil zeggen dat hij of de schrijver van de traag meanderende levens van Boerken en Droeve Dichter en Oude Knorpot en Strakke Zakenman en Stil Meisje, geloven in eeuwige zielen die steeds weer terugkomen om te huizen in verschillende lichamen in verschillende levens in verschillende tijden. Ze geloven in niets dat ze zien en niet zien, ze geloven in alles wat ze zien en niet zien. Ze maken geen onderscheid tussen geloven en niet geloven. Sommige dingen zijn zoals ze zijn: Dichter is een oude Ziel.

Dichter is een oude Ziel en soms schrijft hij teksten op dik papier dat stroef is en glad en waar het dikke houtskool letters op haakt in zwart en antractiet. Woorden en zinnen. Hij schrijft Stil Meisje in stilte. De woorden zijn geluidloos.

"Ik hou niet voor altijd van jou
Ooit zal het ophouden
Als er geen sterren meer zijn
En geen maan en geen zon
Geen regen en geen wind
Geen Zee in het Noorden
En
Geen Trage Stroom meer
En geen wind die fluistert
In de bomen langs de dijk
En
Mijn hart niet meer klopt
En mijn ziel
Geen woorden meer schrijft"

En daarna schrijft Dichter ook nog:

"Ik loop
Door de polder
En
Dan landen
Deze woorden
In mijn ziel
Als ganzen
In de polder
Ze drijven
Als wolken
In mijn hemel

En dan
Wil ik schrijven
Meteen
Deze woorden"


Verzonden vanaf mijn BlackBerry®-toestel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten