woensdag 18 april 2012

Geuze

De Grijze filosoof staat in Het Donker Kot bij het raam en hij leest in het schrift van de Dichter, grijzend soms en nu en dan noteert hij bedenkingen met potlood.
"Zand dat uit (te) koesteren handen glipt. Het duidelijkste Zinnebeeld dat ik ken." Bijvoorbeeld, en "Het onaantastbare van het allen-zijn-in-ons-hoofd." "Dat we altijd alleen zijn in ons hoofd. Hoe we ook zoeken naar verlossing." "Een levenslange marathon tegen onszelf." En tenslotte "Zwart aanvaardt het licht, wit weigert het en stuurt het door."

Dichter leest later op de dag, als het eerste duister zich morst in de gijze hemel, deze woorden en kijkt op naar de zwarte muren van het Donker Kot die licht zuipen en zuigen en slorpen als sponsen water. Hij leest de woorden en verzint zinnebeelden en de wolken in zijn kop botsen tegen de stolp van de hemel.

De dagen zijn langer dan de nachten en de nachten zijn donker en de dagen zijn grijs en kil. Ze buigen zich naar de scherpe Noorderwind en ze huilen in stilte als de regen die nu en dan als dikke gordijnen vanaf de einder over de polders glijdt en de druppels voelen als ijs en hameren op de velden en de weides. De paarden schuilen in hun hok. De wolken schuiven gejaagd langs de koepel van de hemel. De avond is een diepe kuil.

De Dichter en Grijze filosoof nippen aan een Geuze. Grijze filosoof vertelt lange verhalen over dit bier en Dichter luistert en Zakenman die erbij komen staan is, pakt het krijt en tekent assenkruisen en modellen Op de zwarte muur en raast over positionering en strategische modellen, over value propositions en channels en revenue en resources en costs en de Grijze Filosoof wendt het hoofd af, terwijl Dichter blijft kijken en zich wentelt in die wereld van zakelijke woordjes en heel eigen verhoudingen.

"Hier", zegt Filosoof, die een extra Geuze heeft opengemaakt en vakkundig in een glas gegoten heeft, "Drink en gij zult zwijgen mijn zoon, want Geuze hoeft geen businesplannen." En Zakenman drinkt en zwijgt en gaat zitten en Dichter schrijft in zijn schrift: " Hand schrijf ik en met die hand schrijf ik ik en schrijf ik mezelf een lijf en leden en een hand die mij schrijft tot ik die schrijven."

1 opmerking:

  1. Geuze van Girardin heb je met een wit etiket, en een zwart... De witte is gefilterd, geen risico op exploderende flessen door de gisting indien te warm opgeslagen, maar... ook geen ontwikkeling van smaak meer. De zwarte bevatten nog alle kiemen zodat je Geuze blijft rijpen, jaren en jaren lang. Jammer genoeg krijgt hij daar hier zelden de kans voor...

    BeantwoordenVerwijderen