woensdag 18 april 2012

Zakenman in bad

Zakenman schrijft op zijn Blackberry, want hij heeft nu wel een Iphone, maar daarop schrijft hij enkel de korte zakelijke berichten. Op Blackberry, een uitstervende technologie van de 20ste eeuw, kan hij wel schrijven.

"Terwijl ik in het bad lig dat langzaam volloopt denk ik aan het experiment met de kikker. Je laat een kikker zwemmen in water dat je heel langzaam graad per graad warmer laat worden tot de kikker kokend sterft en al kon hij uit het water en ontsnappen aan de dood, de kikker zwemt rustig verder want hij went en voelt de grens niet. Net zo bij mijn vollopende bad. Ik drijf de temperatuur van het instromende water steeds op, omdat ik wen aan de warmte die hitte wordt. Als ik het bad aan deze temperatuur vol laat lopen, krijg ik er mijn teen niet in. Nu lig ik er helemaal in te koken en lees of schrijf.
De analogie met het leven is eveneens helder. Alleen, daar weiger ik het spel te spelen en te wennen aan zaken waarvan ik weet dat ik er niet aan wennen wil. Men bidt me en smeekt me om me neer te leggen, te aanvaarden, zen te zijn, mindfull en ik weiger brutaal.

Ik lig in bad en schrijf. Of lees. In de weekbladen die ons lage landje rijk is en die steeds schraler en platter worden, alsof niemand nog beklijvend weet te schrijven en alsof de echte journalist een uitstervende diersoort is. Ik lees opstellen. Ik lees nu en dan een goeie verhandeling. Ja, zelfs een goede samenvatting van een fijne thesis. Maar ik word niet meegenomen in een universum. Ik voel geen walging of afkeer of nieuwsgierigheid of liefde of haat. Ik voel enkel de doelstellingen. Waarom schrijf ik dit? Wie is mijn doelpubliek? Hoe 'pak' ik ze? Ik zie de techniekjes en truukjes. Als marketeer en holistisch bedrijvendokter, heb ik geen zin in die truukjes. Bovendien zijn ze meestal opzichtig en dus slecht uitgevoerd. Niet verfijnd. Niet cutting edge. Niet edgy. Ze vervelen me. Ik wil, als ik lees, echte emoties.

Het bad staat tot de rand. Ik ga kopje onder en vraag me af hoe lang ik zonder lucht zou kunnen, maar ik ben te laf om het zelfs te proberen. Ik lig in bad en lees de schriele weekbladen en erger me aan het geschrijvel."

1 opmerking:

  1. Zelf een tijdschrift maken? Of doen we dat al? Voor een heel select publiek weliswaar... LOL Onszelf?

    BeantwoordenVerwijderen