zaterdag 2 juni 2012

Denkpatronen, Boerken en de Filosoof

Het wordt noen en de zon staat hoog en brandt de wolken weg en wint de strijd tegen de kille wind. De polder warmt op, beschermd door de aarden dijken en de schermen van hoge bomen die ruisend de wind breken.

Boerken zit in een stoel en denkt dat jullie nu wel moeten denken dat Boerken altijd wel ergens zit. Aan de tafel bij Dichter of in de tuin van Dichter onder de Es of de Kastanjelaar, of op de tractor tuffend naar Doel of de Zee, zittend in de duinen of op zijn eigen hielen als een krukje onder de kont of in een lage stoel tussen de weides of op de grond in het gras of zoals nu in een stoel op zijn erf turend over de polder waar paarden grazen en de kievitkuikens rennen als schichtige kiekens op speed.

Boerken grijnst en belt met zijn iphone naar iemand aan de andere kant van de wereld waar het nu avond is.

Grijze Filosoof komt naast hem staan en zegt dat hij gisteren met Dichter sprak over Motorenman die nu aan de andere zijde met de motor door de mooiste landschappen mag toeren en de kracht van woorden.

Boerken kijkt niet op en mompelt dat de kracht van woorden in hun hulpeloosheid zit en dat ze leeg zijn en zwak en hol als we ze niet lezen of uitspreken en Grijze Filosoof klopt Boerken op de schouder grijnzend en zeggend dat Boerken eigenlijk een dichter is. Boerken reageert niet en ze kijken allebei zwijgend over de polder. Minutenlang.

Dan zegt Boerken: "Ik ben geen dichter, want ik schrijf mijn woorden niet en ik plaats en verplaats ze niet tot ze juist staan en mooi klinken en ik ben ook geen filosoof zoals gij, want ik denk niet na over het leven, ik leef het gewoon."

En voor Grijze Filosoof wat kan zeggen, gaat Boerken verder:

"Neen. Niet waar. Ik leef het niet gewoon. Het leven woont in mij en ik laat het leven."

Filosoof denkt en denkt en denkt dat hier iets niet klopt. Boerken staat op, grijst, duwt Filosoof in de stoel en zegt dan: "Voila, iets om over te peinzen en piekeren en filosoferen. Goeie namiddag nog."

En hij stapt weg, Boerken, door de polders de dijk op en laat Filosoof achter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten